Իմ Հերոս նախագիծ
Գլխավոր Թոփ լուրեր Լրահոս Վիդեո Թրենդ
Տարոն Մարգարյանը կգործուղվի Մոսկվա Բաքուն ակնկալում է՝ Երևանի հետ 2026 թվականին խաղաղության համաձայնագիր կստորագրվի․ Ամիրբեկով «Նյու Յորք Թայմս»-ը դատի է տվել Պենտագոնին՝ լրագրողների սահմանադրական իրավունքները խախտելու համար Միհրան Պողոսյանի գործով մեղադրյալների մեջ է նաև նրա ազգականը՝ «Միկշինի» սեփականատեր Տիգրան Հարությունյանը Ծանոթների, ԱԱԾ–ի միջոցով խնդրում ենք. Փաշինյանը հաստատեց՝ միջնորդում են, որ կաթողիկոսի անունը զեղչվի Կթվայնացվի օտարերկրացիներին ՀՀ-ում կացության կարգավիճակի տրամադրման գործընթացը. նախագիծ Ձերբակալվել է հոգեբուժական բաժանմունքի բժիշկը Դավիթ Սահակյանին կառավարությունը տարկետում տրամադրեց Մեկնարկել է ՀՀ ԱԳ նախարար Արարատ Միրզոյանի աշխատանքային այցը Վիեննա. տեսանյութ Թուրքիան մեկ տարով երկարաձգել է ռուսական գազի գնման պայմանագրերը Կամավոր ատեստավորված ուսուցիչների խրախուսման համար 2025-ին նախատեսված միջոցները կավելանան շուրջ 2,16 մլրդ դրամով Նիկոլ Փաշինյանը հաստատել է Պոլիտեխնիկական համալսարանի հոգաբարձուների խորհրդի կազմը

Բագրատ Սրբազանի խափանման միջոցը փոխելու միջնորդություն է ներկայացվելՏարոն Մարգարյանը կգործուղվի ՄոսկվաՍի Ծինփինը ներկայացրել է Չինաստանի դիրքորոշումը Ուկրաինայի հակամարտության խաղաղ կարգավորման վերաբերյալԲունդեսթագի պատգամավորները կրկին իրենց թույլ են տվել ավելի հաճախ թռչել բիզնես դասով․ BildԲաքուն ակնկալում է՝ Երևանի հետ 2026 թվականին խաղաղության համաձայնագիր կստորագրվի․ ԱմիրբեկովՎեհափառի առաջնորդությամբ Եկեղեցին հաղթահարելու է այս փորձությունը, աջակցում եմ Արշակ Սրբազանին․ Գառնիկ ԴանիելյանԶախարովան Կալլասին և Կոսին համեմատել է վամպիրների հետ՝ Երևանի հետ հարաբերությունների մասին հայտարարությունների պատճառով«Նյու Յորք Թայմս»-ը դատի է տվել Պենտագոնին՝ լրագրողների սահմանադրական իրավունքները խախտելու համարԶախարովան էթիկայի տեսակետից պատշաճ չի համարում ԼՂ բանակցային գործընթացի փաստաթղթերի հրապարակումըՆալբանդյան փողոցում երթևեկության փոփոխություն կկատարվիՄասկը Բրիտանիան ոստիկանական պետություն է անվանելՀՀ-ում հաշվառված ավտոմեքենաներով խախտում կատարած օտարերկրացիները տուգանքը կվճարեն սահմանինՀնդկաստանը համաձայնել Է Ռուսաստանից 2 մլրդ դոլարով ատոմային սուզանավ վարձելԶեկույցում կան դրվագներ, որը կարա հասանելի լինի հանրությանը․ հանձնաժողովի նախագահՊոլսո Հայոց Պատրիարքը չի հստակեցնում՝ դե՞մ է Կաթողիկոսի հեռացման պահանջին, թե ոչ Միհրան Պողոսյանի գործով մեղադրյալների մեջ է նաև նրա ազգականը՝ «Միկշինի» սեփականատեր Տիգրան ՀարությունյանըՀավանաբար ԱԱԾ աշխատողները գտել իշխանությանը լոյալ քահանաների, իրենց են դիմել, ինձ չեն դիմել. Տեր ՆշանԻնդոնեզիայում ջրհեղեղի հասցրած վնասը կարող է գերազանցել 4 միլիարդ դոլարը․ The Jakarta PostՔլոե Քարդաշյանը խոստովանել է, որ տարիներ շարունակ լույսերը միացված է քնել «ուրվականի» հետ հանդիպումից հետոH&M-ը և Ստելլա ՄաքՔարթնին վերադառնում են. 2000-ականների փայլ և կայուն շքեղությունJG. Կողակցի կորուստը վթարի պատճառով մեծացնում է մահվան ռիսկըՋազային գալա համերգով ամփոփվել է «Կողք կողքի» միջազգային ներառական երաժշտական արտ փառատոնըՌուսաստանում սկսել են արգելափակել տեսազանգերի ևս մեկ ծառայություն՝ FaceTime–ըԱԱԾ–ականները չեն խոսել ինձ հետ Վեհափառի անունը չտալու հարցով. այլ հարցով են եկել. Տեր ՌուբենԱԱԾ–ից խնդրել են, որ պատարագին Վեհափառի անունը չտամ, մերժել եմ. Գյումրիի Սուրբ Հակոբ Մծբնեցի եկեղեցու քահանա Տեր ՌուբենԾանոթների, ԱԱԾ–ի միջոցով խնդրում ենք. Փաշինյանը հաստատեց՝ միջնորդում են, որ կաթողիկոսի անունը զեղչվիԲրիտանիան առաջին անգամ Հայաստանում պաշտպանական կցորդ է նշանակելՓաշինյանը կարծում է, որ արտասահմանյան հետախուզական ծառայությունները կարող են օգտվել կաթողիկոսի «խոցելիությունից»Կթվայնացվի օտարերկրացիներին ՀՀ-ում կացության կարգավիճակի տրամադրման գործընթացը. նախագիծՁերբակալվել է հոգեբուժական բաժանմունքի բժիշկըԹուրքիան միջոցներ է ձեռնարկում Սև ծովում սպառնալիքներին դիմակայելու համարԴավիթ Սահակյանին կառավարությունը տարկետում տրամադրեցԱնհետ կորած 61-ամյա տղամարդը հայտնաբերվեցՄեկնարկել է ՀՀ ԱԳ նախարար Արարատ Միրզոյանի աշխատանքային այցը Վիեննա. տեսանյութԿիևի պահանջները նման են անհատակ փոսի․ ՍիյարտոԹուրքիան մեկ տարով երկարաձգել է ռուսական գազի գնման պայմանագրերըԿամավոր ատեստավորված ուսուցիչների խրախուսման համար 2025-ին նախատեսված միջոցները կավելանան շուրջ 2,16 մլրդ դրամովՊուտինը Ուիթքոֆի և Քուշների հետ հանդիպումը անվանել է օգտակար. նա ասել է, որ ՌԴ-ն չի ցանկանում վերադառնալ G8«Ռեալի» 2 խաղացող վնասվածք է ստացելՇահարկեցին, թե կենսաթոշակային տարիքի փոփոխություն եմ նախապատրաստում. Նման բան չկա. ՓաշինյանՊուտինը հայտարարել է, որ «ամեն դեպքում» կգրավի ԴոնբասըՕպերատիվ իրավիճակը հանրապետությունում դեկտեմբերի 3-ից 4-ըՁևավորվում է արդարադատության նախարարին կից հասարակական խորհրդի նոր կազմՆիկոլ Փաշինյանը հաստատել է Պոլիտեխնիկական համալսարանի հոգաբարձուների խորհրդի կազմը«Կոնրադ Ադենաուեր» հիմնադրամը՝ կանանց հետ ու կանանց համար․ ամփոփվում են հետազոտության արդյունքներըԱՄՆ կաջակցի Հայաստանի կիբեռանվտանգության ծրագրերին Երաշխավորվել է նախադպրոցական հաստատության աշխատողներին և դաստիարակի օգնականներին վերապատրաստող 5 կազմակերպությունԱրարատի նախկին մարզպետ Ալիկ Սարգսյանը 5330 հա հողատարածքը 49 տարով անհատույց տվել է իր և Հովիկ Աբրահամյանի ընկերությանըՀայ բռնցքամարտիկները Դուբայում մասնակցում են աշխարհի առաջնությանըՄադուրոն խոսել է Թրամփի հետ հեռախոսազանգի մասին
Կարծիք

Երբ հոգևորական իշխանությունը միջամտում է քաղաքականությանը, տուժում են և՛ հավատքը, և՛ կառավարումը. Գրեգ Սարգսյան

Զորյան ինստիտուտի հիմնադիր նախագահ Գրեգ (Գուրգեն) Սարգսյանն             «Արմենպրես»-ի համար հոդված է հեղինակել։ Հոդվածում արտահայտած մտքերը Գրեգ (Գուրգեն) Սարգսյանինն են, չեն արտահայտում և չեն ներկայացնում Զորյան ինստիտուտի պաշտոնական դիրքորոշումը կամ տեսակետը։

Նախաբան

Ավելի քան վեց դար՝ 1387 թվականին Կիլիկիայի հայկական թագավորության անկումից մինչև 1918 թվականի կարճատև անկախությունը, հայ ժողովուրդն ապրել է առանց պետության: Օսմանյան, պարսկական և ավելի ուշ ռուսական տիրապետության ներքո հայերը պահպանել են իրենց ինքնությունը ոչ թե քաղաքական իշխանության, այլ եկեղեցու միջոցով: Հայ Առաքելական Եկեղեցին դարձել է ոչ միայն հոգևոր իշխանություն, այլև մշակույթի, լեզվի և կրթության պահապան՝ պահպանելով ազգային պատկանելության զգացումը, երբ պետություն գոյություն չուներ:

Սակայն այն, ինչը պահում է ժողովրդին գերության մեջ, չի կարող կանգուն պահել ժամանակակից պետությանը։ 1991 թվականին Հայաստանի Հանրապետության անկախության ձեռք բերմամբ ի հայտ եկավ նոր սկզբունք. օրինականությունն այսուհետ պատկանում է ժողովրդին։ Իշխանությունը բխում է ոչ թե աստվածային թույլտվությունից կամ կայսերական նշանակումից, այլ քաղաքացիների համաձայնությունից, որը արտահայտվում է ընտրությունների, օրենքների և հաշվետու ինստիտուտների միջոցով։

Այսօր Հայաստանը կանգնած է այս սկզբունքի ամրապնդման շարունակական մարտահրավերի առջև։ Հասարակությունը ձևավորվում է համընկնող ուժային կենտրոններով՝ քաղաքական, ռազմական, տնտեսական, մշակութային և կրոնական։ Յուրաքանչյուրը լեգիտիմություն է ստանում տարբեր աղբյուրներից։ Սակայն ժողովրդավարական պետությունում միայն քաղաքացիներին հաշվետու սահմանադրական ինստիտուտները պետք է համակարգեն ազգային կյանքը։ Երբ ազդեցությանը այլ կենտրոններ անցնում են սահմանները, դրանք սպառնում են ժողովրդավարության համար անհրաժեշտ հավասարակշռությանը։

Ուժը և օրինականությունը նույնը չեն։ Ուժը գործելու ունակությունն է, իսկ օրինականությունը՝ գործելու իրավունքը։ Հայ եկեղեցին ունի հսկայական բարոյական օրինականություն, որը ձեռք է բերվել դարերի հավատքի և գոյատևման ընթացքում։ Սակայն պատմական օրինականությունը ավտոմատ կերպով իշխանություն չի տալիս ժամանակակից պետության վրա։

Եկեղեցու պատմական դերը

Հայաստանի ժամանակակից մարտահրավերները հնարավոր չէ հասկանալ առանց նրա անցյալի։ Օսմանյան միլլեթ համակարգի օրոք և Պարսկաստանում եկեղեցու առաջնորդները հայերի փաստացի քաղաքական ներկայացուցիչներն էին։ Անկախությունը վերականգնեց քաղաքական ինքնիշխանությունը, սակայն հայերը ժառանգեցին եկեղեցական խնամակալության ավանդույթ, այլ ոչ թե քաղաքացիական կառավարում։

Այս պատմությունը ձևավորում է թե՛ տեղացիների, թե՛ սփյուռքահայերի գիտակցությունը։ Եկեղեցին մնում է կենտրոնական բարոյական և մշակութային իշխանություն՝ հսկայական ազդեցությամբ և ռեսուրսներով, որոնց մեծ մասը գտնվում է հանրապետության իրավասության սահմաններից դուրս։ Լարվածություն է առաջանում, երբ այս համազգային կրոնական իշխանությունը փորձում է ձևավորել Հայաստանի քաղաքականությունը։ Հիմնական հարցը կառավարումն է. ո՞վ է որոշում ազգի առաջնահերթությունները՝ ժողովրդի ժողովրդավարական ճանապարհով ընտրված ներկայացուցիչները, թե՞ հիերարխիան, որը որևէ ընտրազանգվածի առջև հաշվետու չէ։

Խնդիրը հավատքը չէ, հարցը ինստիտուցիոնալ սահմաններն են։ Ժողովրդավարության մեջ Եկեղեցու բարոյական ձայնը պետք է հարգվի, բայց նրա քաղաքական լիազորությունը պետք է սահմանափակ լինի։

Եկեղեցին դեմոկրատական ​​հանրապետությունում

Հայ Առաքելական Եկեղեցին շարունակում է տրամադրել հոգևոր առաջնորդություն, բարոյական կրթություն և աջակցություն համայնքներին։ Նրա ազդեցությունը ամրապնդում է ազգային ինքնությունը և քաղաքացիական արժեքները։ Սակայն ժողովրդավարության մեջ նրա հեղինակությունը հիմնված է բարոյական և սոցիալական ներդրումների վրա, այլ ոչ թե քաղաքական միջամտության։

Եկեղեցու և պետության տարանջատումը պաշտպանում է երկու ինստիտուտներն էլ: Եկեղեցին ծաղկում է, երբ գործում է որպես խիղճ, այլ ոչ թե կառավարություն: Առաքինություն, քաղաքացիական պարտք և կարեկցանք ոգեշնչելով՝ այն ամրապնդում է հանրապետությունը՝ առանց վտանգելու անկախությունը կամ հաշվետվողականությունը:

Երբ հոգևորական իշխանությունը միջամտում է քաղաքականությանը, տուժում են և՛ հավատքը, և՛ կառավարումը: Քաղաքական լեգիտիմությունը գալիս է քաղաքացիների համաձայնությունից և հաշվետվողականությունից, իսկ կրոնական լեգիտիմությունը՝ հավատքից և ավանդույթից: Սրանք կարող են համակեցություն ունենալ, բայց միայն այն դեպքում, եթե յուրաքանչյուրը հարգում է մյուսի սահմանները։

Եթե Եկեղեցին նկատում է կառավարական կոռուպցիա, նրա դերը բարոյական պաշտպանությունն է, այլ ոչ թե քաղաքական արբիտրաժը: Այն կարող է ընդգծել անարդարությունը, խրախուսել թափանցիկությունը և խթանել էթիկական կառավարումը, բայց չի կարող հեռացնել պաշտոնյաներին կամ թելադրել քաղաքականություն: Հարգելով ժողովրդավարական գործընթացները՝ Եկեղեցին ամրապնդում է և՛ հանրային վստահությունը, և՛ քաղաքացիական բարոյականությունը։

Պետությունը և օրենքի գերակայությունը

Ինքնիշխան, ժողովրդավարական Հայաստանը կախված է օրենքի հետևողական կիրառումից: Նրա գոյատևումը հիմնված է ոչ միայն անվտանգության, այլև քաղաքական հասունության, ինստիտուցիոնալ թափանցիկության և քաղաքացիական վստահության վրա: Հանրապետության օրինականությունը պահանջում է, որ բոլոր քաղաքացիները՝ թե՛ հոգևորականները, թե՛ աշխարհիկները, հավասար լինեն օրենքի առջև։

Վերջին ժամանակներս տեղի ունեցած հակասությունները ընդգծում են այս սկզբունքը: Եկեղեցու բարձրաստիճան գործիչների հետ կապված ֆինանսական խախտումների կամ ընտրված առաջնորդների հրաժարական տալու համար հոգևորականության կողմից ճնշման մասին մեղադրանքները ընդգծում են հոգևոր իշխանությունը քաղաքական իշխանության հետ համատեղելու վտանգները: Նման գործողությունները խաթարում են ինչպես հավատքը, այնպես էլ ժողովրդավարական գործընթացը: Սահմանադրական պետությունը պետք է վերահաստատի, որ քաղաքացիական պատասխանատվությունը վերաբերում է բոլորին՝ առանց բացառության:

Հաստատությունների հավասարակշռում

Հայաստանի կայունությունը կախված է նրա հաստատությունների միջև հավասարակշռությունից: Եկեղեցին պետք է լինի բարոյական կողմնացույց, այլ ոչ թե քաղաքական շարժիչ ուժ: Զինվորականները պետք է պաշտպանեն ինքնիշխանությունը, այլ ոչ թե թելադրեն քաղաքականությունը: Բիզնեսը պետք է ստեղծի բարգավաճում, այլ ոչ թե մենաշնորհի ազդեցություն: Կառավարությունը պետք է համակարգի այս ոլորտները՝ առանց որևէ մեկին զիջելու:

Քաղաքացիական կրթությունը կարևոր է: Քաղաքացիները պետք է հասկանան, որ հավատքին, մշակույթին կամ ազգին նվիրվածությունը ոչ մեկին չի ազատում պատասխանատվությունից: Սահմանադրական հանրապետությունում իրական հայրենասիրությունը դրսևորվում է օրենքով, մասնակցությամբ և այլոց իրավունքների հարգանքով:

Սփյուռքը և կրկնակի օրինականությունը

Հայկական սփյուռքն ունի զգալի բարոյական և նյութական ազդեցություն: Դրա ինստիտուտները, որոնք ձևավորվել են հյուրընկալող հասարակությունների կողմից, հաճախ պահպանում են եկեղեցակենտրոն կառուցվածքներ, որոնք նախորդում են ժամանակակից պետականությանը: Թեև կենսական նշանակություն ունեն ինքնության համար, դրանք կարող են ակամա շարունակել հոգևորական իշխանությունը, որը անհամատեղելի է հանրապետական ​​կառավարման հետ:

Սփյուռքի աջակցությունը՝ ֆինանսական կամ բարոյական, ողջունելի է, բայց քաղաքական ուղղորդումը պետք է գա Հայաստանի օրենքներին հաշվետու քաղաքացիներից: Միայն սահմանադրական շրջանակներում գտնվողները կարող են օրինականորեն սահմանել ազգային առաջնահերթությունները:

Դեպի հասուն հանրապետություն

Կայուն Հայաստանը հիմնված է չորս սյուների վրա՝ օրենքի գերակայություն, անվտանգություն, քաղաքական հասունություն և տնտեսական կենսունակություն: Սրանք բերում տալիս աշխարհիկ և հոգևոր հաստատություններին համակեցության՝ փոխադարձ հարգանքի և անկախության հետ: Եկեղեցին սնուցում է բարոյական խիղճը և մշակութային շարունակականությունը. պետությունը ապահովում է արդարություն, կարգուկանոն և բարգավաճում:

Պատմությունը ցույց է տալիս, որ հավատքը կարող է պահպանել ժողովրդին. ապագան պահանջում է, որ բանականությունն ու օրենքը պահպանեն պետությունը: Եկեղեցին և Հանրապետությունը հակառակորդներ չեն. նրանք լրացնում են միմյանց: Սակայն նրանց ներդաշնակությունը պահանջում է հստակ սահմաններ, փոխադարձ հարգանք և նվիրվածություն հանրային բարիքին:

Հայաստանը պետք է ընդունի այն սկզբունքը, որ իշխանությունը բխում է օրինականությունից՝ հիմնված համաձայնության, օրենքի և հաշվետվողականության վրա: Միայն այդ դեպքում կարող է լիովին իրականացվել 1991 թվականին ձեռք բերված անկախության խոստումը: Քաղաքացիական ինքնիշխանության վրա հիմնված, օրենքով կառավարվող և բարոյական ամբողջականությամբ աջակցվող պետությունը կհանդիսանա որպես փարոս ամենուրեք հայերի համար՝ մոդել այն բանի, թե ինչպես կարող է հին ժողովուրդը, որը կոփված է դարերի պայքարի միջոցով, միավորել հավատքն ու ազատությունը՝ ազգային տոկունությունն ապահովելու համար: