Այսօր՝ 20 ապրիլի 2024թ., 00:00
Կանաչ տարածքները բարելավում են աղիքների և մաշկի միկրոբիոմի կազմը Կանադացի գիտնականները սովորել են ռետինե և պլաստիկ թափոններից նավթամթերք արտադրել Շարունակում ենք Հայաստանի հետ դաշնակից մնալ, կարծում եմ՝ այնտեղ կան մարդիկ, որոնք հասկանում են ՌԴ-ի դերը Հայաստանի անվտանգության և տնտեսական զարգացման գործում Ռուբեն Վարդանյանը հացադուլ է հայտարարել. նա պահանջում է բոլոր հայ բանտարկյալների անհապաղ և անվերապահ ազատ արձակումը ԿՀՎ տնօրեն. Առանց ԱՄՆ-ի օգնության Ուկրաինան կարող է պարտվել պատերազմում մինչև տարեվերջ WhatsApp-ում արհեստական բանականության գործառույթ կներդրվի․ ի՞նչ է այն անելու Էդ խեղճ մարդիկ ի՞նչ են անում, երկու կոպեկ փող են աշխատում․ քաղաքացի Խանութներում 30 տարեկան բարետես աշխատող են ուզում․ Բարետես եմ, բայց 30 տարեկան չեմ․ առևտրական 3 ելույթ «նախկին» Փաշինյանից՝ բռնությունն արմատախիլ անելու մասին ՊԵԿ նախկին փոխնախագահը հրավիրվել է դատախազություն. «Հրապարակ» Իսրայելի կողմից Իրանին հարվածելու թիրախը եղել է Սպահան քաղաքի մոտ գտնվող ավիաբազան Եթե երկրի ղեկավարը ժամանակ ունի զննելու դպրոցների պահարանների կախիչների որակը, թող ժամանակ գտնի նաև hրթիռները «զննելու» համար․ Դավիթ Տոնոյան Փորձում են այնպես անել, որ հայերը մոռանան Արցախի կորստի մասին՝ ջնջելով «Արցախ» անունը ժողովրդի հիշողությունից Իրանի միջուկային օբյեկտներին ոչ մի վնաս չի հասցվել. ՄԱԳԱՏԷ-ն՝ Իսրայելի հարվածի մասին Հիվանդանոցներում պետպատվերով բուժումները կասեցվել են Ինչպես են այս տարի նշելու Քաղաքացու օրը Մենք հետևողական ենք լինելու, սա չի կարող մնալ անհետևանք․ Լևոն Քոչարյանը՝ Սամվել Վարդանյանին խոշտանգելու մասին Իրանի տարածքում հրթիռային հարվածներ չեն գրանցվել. լրատվամիջոց ՀՀ տարածքում կան փակ ավտոճանապարհներ Թրենդային է դարձել ընդդիմադիր դաշտի ներսում, որ խորհրդարանական ընդդիմությունն ավելի շատ ունենա ընդդիմություն, քան իշխանությունները Ո՞նց կարելի է դավաճանությունը ներկայացնել որպես փրկություն. Գնդակահարության արժանի է այդ իշխանությունը. Աջապահյան Փաշինյանի՝ տավուշյան վերջին այցից հետո ՔՊ-ում փորձում են հասկանալ՝ ինչ է փոխվել վերջին օրերին Իրական արդարությունն այն է, որ ԼՂ-ից տեղահանվածները վերադառնան․ Բրեդ Շերման Իսրայելը հարվածել է Իրանին. լրատվամիջոց Կմասնակցի արդյոք Փաշինյանը Մոսկվայում կայանալիք շքերթին Սրանց «թեթև» ձեռքով շատ արագ մոտենում է անվերադարձի կետին․ Մհեր Մելքոնյան Հագեցնող սնունդը նվազեցնում է քաղցրեղենի ցանկությունը Ստեղծվել է անօդաչու թռչող սարք, որը կարող է հիշել մարդուն և հետապնդել նրան Տղամարդը դատի է տվել 50 կանանց, որոնց հետ ծանոթացել է Tinder-ում Չափազանց բարդ տնային աշխատանքը վնասում է երեխաներին Սպորտ դիտելը ակտիվացնում է ուղեղում պարգևատրման համակարգը Վրաստանի «օտարերկրյա գործակալների» մասին օրենքը ներշնչվել է Կրեմլի կողմից․ Միլլեր Խաղաղ օվկիանոսում հայտնաբերվել են ավելի քան 50 նոր տեսակի օրգանիզմներ ՆԱՏՕ-ն հայտարարել է, որ պայմաններ չի տեսնում Ուկրաինային դաշինք հրավիրելու համար Դեմ չենք, որ հաղորդումը հեռարձակվի ուղիղ եթերով, բայց Մայր Աթոռն ինքն է որոշում, թե ով պիտի ներկայացնի եկեղեցու դիրքորոշումները․ Եսայի քահանա Արթենյան՝ Պետրոս Ղազարյանին Անընդունելի է ՀՀ առկա տարածքի որևէ հատվածից միակողմանի զիջում՝ առանց սահմանազատման գործընթացի ամբողջական իրականացման․ «Ապրելու երկիր» Ադրբեջանը քանդել է Շուշիի Կանաչ ժամը «Օտարերկրյա գործակալների» մասին օրենքը կոչված է կանխելու Ուկրաինայի ճակատագրի կրկնությունը, Կոբախիձե Իրանը Իսրայելի դեմ պատասխան հարվածի ժամանակ օգտագործել է միայն հնացած հրթիռային զենքեր. ԻՀՊԿ Կայծակը հարվածել է Աբու Դաբի-Երևան չվերթի ինքնաթիռին (տեսանյութ) Թուրքիայում երկրաշարժ է տեղի ունեցել Ուկրաինան ինքը պետք է բանակին ապահովի կենդանի ուժով․ Ստոլտենբերգ Սամվել Վարդանյանի գրավը վճարելու համար ամբողջ գումարը 5-6 ժամում հավաքվեց․ փաստաբան Հակառակորդը T90-ով էր անցել հակագրոհի, Իշխանը չէ, ուզում է՝ Պետրոսը լիներ, չէր կարող բան անել․Վահանյանը ցուցմունք տվեց ԵՄ-ն ի գիտություն է ընդունում ԼՂ-ից ռուսական զnրքերի դուրսբերման մասին հայտարարությունը Վայոց ձորում կողաշրջվել է իրանական համարանիշերով բեռնատարը Աննա Հակոբյանի մոտ ընդունելությանը տեսա ժամանակին Ռիտա Սարգսյանին ստվերի պես հետևող ստախոս կանանց, նրանց դեմքը էյֆորիա էր արտահայտում, նոր կուռք է հայտնվել ՔԿ․ Ադրբեջանի քաղաքացին սպանել է մոսկվացուն՝ կայանելու առիթով նկատողության պատճառով Հայաստանը 2023-ին կոնյակի ամենախոշոր մատակարարն է Ռուսաստանին ԼՂ հայերը պետք է հնարավորություն ունենան վերադառնալ հայրենիք, եթե ապահովվի նրանց անվտանգությունը. ՌԴ ԱԳՆ Ժողովրդավար և խաղաղ հայ ժողովուրդը բախվում է իր ամենամութ օրերը հիշեցնող սպառնալիքների․ կոնգրեսական 5 անձ է կալանավովել խոշոր չափի հափշտակության դեպքով Սանահինցիները «կանկախանան» Կիրանցի արոտավայրերը, այգիները, Ոսկեպարի խմելու և ոռոգման ջրի ակնունքները հայտնվելու են թշնամու վերահսկողության ներքո. Զեկույց Արցախում գտնվող ամբողջ մշակութային ժառանգությունը գտնվում է ոչնչացման և յուրացման վտանգի տակ Օսկանյանին սպասելիս Առողջապահության պետպատվերը չփոխվեց. Փաշինյանը խաբել է. մաս 201 Այս իշխանության խոսքի հանդեպ նրանք հավատ չունեն այլեւս եւ որոշել են սպասել քայլերին Փաշինյանը խոսել է Ալիևի հետ ինչ-որ «բանավոր պայմանավորվածության» մասին Խաղաղապահներն ամբողջությամբ չեն հեռանում Արցախից Այժմ խոսքը Սահմանադրական դատարանինն է Լեռնային Ղարաբաղի իրադարձություններն օրինակ են, որ Ռուսաստանը հուսալի դաշնակից չէ. ԱՄՆ Պետքարտուղարություն ՊԵԿ-ը հետաձգել է 2023 թվականի հաշվարկ-հայտարարագրերի ներկայացման վերջնաժամկետը Ո՞ւր և ինչո՞ւ է շտապում Արևմուտքն իր տարածաշրջանային «ծրագրերում» Շատերը ռուսների հեռանալը պարտություն կընկալեն. Մարկեդոնով Հերթն Անահիտ Ավանեսյանինն է ԵՄ անդամակցության հարցն այլեւս անհաս ցանկություն է Իրանից Ալիևին զգուշացրել են՝ իր արհեստածին երկիրը կարող է դառնալ իրանական հրթիռային հարվածի թիրախ Գիտնականները պարզել են, թե ինչ ազդեցություն է ունենում անառողջ նախաճաշը դպրոցականների առաջադիմության վրա Honda-ն ներկայացրել է Ye էլեկտրական մեքենաների նոր շարքը Չինաստանի համար Գիտնականները պարզել են, թե երբ է մոլորակի վրա հայտնվել արաբիկա սուրճը Բժիշկ անեսթեզիոլոգը հիվանդներին և գործընկերոջը թունավորել է մահացու դեղամիջոցներով Ավստրալացին, ահռելի դդումի մեջ նստած, անցել է Թումուտ գետը (տեսանյութ) «Փախավ». ոսկեպարցիներին թույլ չեն տվել Փաշինյանին հարց տալ Փաշինյանը 3 տասնյակից ավել մեքենայով է մեկնել Ոսկեպար և Կիրանց ՔՊ-ականները հիշել են Սյունիքի տեղը «Դավաճան վիժվածք» ասած քաղաքացին խոշտանգվում է, իսկ քաղաքացու վրա թքած ԱԺ նախագահը, սպառնացող ՔՊ քարտուղարը դառնում են անպատժելի արտոնյալներ «Ուրալ»-ի վթարի գործով ՀՀ ՊՆ պաշտոնյաների պատասխանատվության ենթարկելու հարց է բարձրացվել. հետաքննությունը շարունակվում է 1,5 միլիոնի անունները պարզելու ցանկությունը հակահայ քայլ է, Փաշինյանը ծնկի եկած ապագա է պատրաստում հայ ժողովրդի համար․ Մուրադ Փափազյան 34-ամյա ՌԴ քաղաքացին կրակել է Արարատի մարզի բնակչի ոտքերին․ նրան մեղադրանք է ներկայացվել
Հարցում

Կրթության խնդիրները պետք է համակարգային ձևով լուծվեն, ոչ թե վերածվեն շոուի. Սերոբ Խաչատրյան

Նոր իշխանությունը դպրոցներից «կտրում է» կուսակցությունների ոտքը, վերացնում է կոռուպցիան, բայց համակարգային ի՞նչ փոփոխություններ է իրականացրել կամ պատրաստվում իրականացնել, ի՞նչ առաջնահերթություններ պետք է ունենար, առնվազն ի՞նչ արած լիներ այս ընթացքում: Այս մասին NEWS.am-ը զրուցել է կրթության փորձագետ Սերոբ Խաչատրյանի հետ:

Ինչի՞ց պետք է սկսեր նոր իշխանությունը կրթական ոլորտի բարեփոխումները:


Մեր պետությունը անընդհատ գտնվել է կրթական բարեփոխումների գործընթացում: Բայց դրանք եղել են ոչ արդյունավետ, կեսից թողվել ինքնահոսի: Մեր կրթական համակարգը նման է փազլի. կան առանձին դետալները, բայց չկա ընդհանուր պատկերը: Դրա համար էլ բոլորը դժգոհ են: Որովհետև բարեփոխումները իրականացվում են առանց լուրջ նախապատրաստության: Եթե հարցնենք ուսուցիչներին, դասախոսներին Բոլոնիայի գործընթացի մասին, կտեսնենք, որ մեծ մասը դեմ է: Ինչու՞, որովհետև նրանք չեն դարձել այս բարեփոխումների կրողը, ու եթե նրանք այդ բարեփոխման կրողը չեն, շարժիչ ուժը չեն, առաջընթաց չի լինի: Նախարարությունը չի կարող վերահսկել, թե ինչ են անում հենց հիմա 37 000 ուսուցիչ դասարաններում կամ 15 000 դասախոս լսարաններում:

Իսկ նախարարի անակնկալ այցերը դպրոցներ կարո՞ղ ենք համարվել համակարգի վերահսկման մեխանիզմ: Եվ արդյունավե՞տ է դա արդյոք:

Դա որոշակի խնդիրներ հայտնաբերելու պրակտիկա է: Բայց կարևոր է, որ այդ խնդիրները երբ հայտնաբերվում են, համակարգային ձևերով լուծվեն, ոչ թե դա վերածվի շոուի, ցուցադրության, մարդ պատժելու ակցիայի: Բայց մի պահ էլ կա. եթե ինչ-որ դպրոցում, ինչ-որ խնդիր կա, դա չպետք է ընդհանրացնել մյուս դպրոցների վրա: Դրա համար էլ կարևոր է այն ինֆորմացիան, գիտելիքները, որ պետք է ունենա նախարարությունը դպրոցների մասին: Պետք է նախարարությունում տեղ տան այն մարդկանց, ովքեր ներսից գիտեն դպրոցն ու խնդիրները, ովքեր կտրամադրեն այդ ինֆորմացիան: Որովհետև հատ-հատ այցելելով մեզանից 5–6 տարի կպահանջվի միայն խնդիրները հասկանալու համար։

Իշխանափոխությունից հետո առնվազն ի՞նչ պիտի արած լիներ նախարարությունը, որ չի արել։

Հեղափոխությունից անմիջապես հետո իշխանությունը Հայաստանում ուներ վստահության մեծ պաշար: Այդ պահը պետք է օգտագործվեր ու արագ ծրագրային, գաղափարական քայլեր արվեին: Բայց ցավոք չարվեց: Ու իշխանության հանդեպ վստահությունն էլ որոշակի անկում ունեցավ: Իսկ առաջնահերթությունները հետևյալն են: Երկիրը միայն ժողովուրդը չէ, երկիրը երկիր է դառնում գաղափարներով, որոնք պետք է ժողովրդին բարձրացնեն, աճեցնեն, ու տանեն զարգացման: Վերջին ամիսների ընթացքում մենք այդպես էլ որևէ ռազմավարական գաղափար, որի շուրջ քննարկումներ կլինեն, չտեսանք: Իհարկե դպրոցների ապակուսակցականացումը, կոռուպցիայի դեմ պայքարը կարևոր էր: Բայց դա դեռ չի տանում զարգացման: Գաղափար է պետք: Ոչ թե նստենք քննարկենք՝ որ հիմնը պիտի լինի, այլ քննարկենք կրթության գաղափարներ: Գաղափարների շուրջ է պետք համախմբվել, եթե չհամախմբվենք գաղափարների շուրջ, կլինի այն հին տարբերակը. համախմբում կլանային շահերի շուրջ, բայց եթե ուզում ենք Հայաստանում առկա կլանային իրավիճակը քանդել, պետք է գաղափարների շուրջ միավորվենք, հակառակ դեպքում մեզ կմիավորի ինչ-որ բիզնես խլելը, փողն իրար մեջ բաժանելը, այն արատավոր պրակտիկաները, որոնք Հայաստանում տարիներ շարունակ եղել են:

Ի՞նչ կոնկրետ խնդիրներ կան, որոնց ԿԳ նախարարությունը պետք է առաջնահերթ անդրադառնա:

Առաջինը պետք է լինի զարգացման ծրագիր, արդեն երեք տարի Հայաստանը չունի կրթության զարգացման պետական ծրագիր: Դա օրենքի խախտում է: Սա էլ է պրոբլեմ, ինչու՞ երկրում երեք տարի չի ընդունվում կրթության զարգացման ծրագիր, որովհետև կա գաղափարական առաջնորդության պակաս: Ծրագիր չկա, ի՞նչ ենք մենք հիմա անում, չգիտենք: Բացի այդ, արդեն քանի տարի խոսվում է ուսումնական ծրագրերի, դասագրքերի բարելավման մասին, այդ հարցն էլ օդից կախված է: 2016թ. մեր բոլոր առարկայական ծրագրերը պիտի վերանայվեին, մինչև հիմա անորոշություն է, որովհետև այս մի նախարարը մտածում է այսպես, գալիս է մեկ ուրիշը, ասում է չէ, սա դնում ենք մի կողմ, հիմա այսպես ենք անում: Երեխաների և ուսուցիչների մեղքը ո՞րն է, որ մենք չենք կարողանում երկարաժամկետ պլանավորում անել կամ մեկի արածը մյուսը չի հավանում:

Թվում է՝ միայն պահանջներն են շատ: Ի՞նչ օժանդակություն, ի՞նչ գործիքակազմ է տալիս նախարարությունը ուսուցչին և ի՞նչ պահանջում:

Ցավոք սրտի, այսօր ո՛չ ֆինանսական աջակցություն կա ուսուցիչներին, ո՛չ մասնագիտական, որովհետև երկար տարիներ է՝ խնդիր կա վերանայել ուսուցիչների վերապատրաստման համակարգը: Բայց նորից անընդհատ ձգձգվում է: Արդեն երկու տարի է՝ խոսվում է Կրթության ազգային ինստիտուտի կրճատման, բարեփոխման մասին, բայց պրոցեսը շատ դանդաղ է գնում, իսկ դա ուսուցիչներին ավելի է լճացնում: Ոչ էլ նորմալ սոցիալական աջակցություն կա, օրինակ՝ նախորդ նախարարի ժամանակ կազմվում էր «Ուսուցիչ» ծրագիրը, իմաստն այն էր, որ ուսուցիչների համար պիտի լինեին խրախուսման մեխանիզմներ, սոցիալական աջակցության ծրագրեր, անցած տարվա մայիսին պիտի ներկայացվեր, համընկավ հեղափոխության հետ: Ու մինչ սպասում էինք այդ ծրագրի քննարկմանը, առաջ քաշվեց «Ուսուցչի վարքականոնը»: Պահանջների մի ցուցակ՝ ուղղված ուսուցիչներին: Կրթության նախարության խնդիրը ուսումնական հաստատություններին աջակցելն է, մասնագիտական աջակցություն ցույց տալը: Անընդհատ ներկայացվում են պահանջներ, բայց չկա աջակցություն, ստուգումներ կան, պատիժներ, բողոք, դժգոհություն կա, բայց աջակցություն չկա:

Իսկ հոգևորականի ներկայությունը դպրոցում, որ վրդովվեցրել էր նախարարին, արդյոք տեղի՞ն էր:

Եթե հոգևորականը դպրոցում դասղեկի ժամին էր ներկա եղել, դա օրենքի խախտում է: Դասղեկի ժամը պրոֆեսիոնալ աշխատանք է: Կան դասղեկներ, որոնք հատուկ վերապատրաստում են անցել, ունեն հատուկ պատրաստված դասղեկի աշխատանքի հետ կապված նյութեր: Դա պրոֆեսիոնալ գործունեություն է: Հիմա հարց եմ տալիս՝ ուսուցիչը կարո՞ղ է գնալ եկեղեցում պատարագ վարել: Դա հոգևորականի գործն է, դասղեկի ժամն էլ ուսուցչի գործն է: Ես այն կարծիքին չեմ, որ հոգևորականը որևէ կերպ չպիտի լինի դպրոցում, բայց դա պետք է լինի դասերից դուրս, դասղեկի ժամերից դուրս, միջոցառումներին, տոներին:

Այսինքն այսօրվա հանրակրթության խնդիրն այն է, որ չունենք ընդհանուր գաղափար, որի շուրջ կհամախմբվենք ու առա՞ջ կգնանք:

Այո՛, այդ գաղափարը մենք պետք է ստեղծենք, ես չեմ ուզում, որ մենք Սինգապուրի կամ Ֆինլանդիայի գաղափար բերենք, արհեստական դնենք, Հայաստանը սպեցիֆիկ երկիր է, մենք ունենք մեր խնդիրները: Ֆինլանդիան էլ է փոքր երկիր, բայց այն աշխարհագրական ուրիշ տիրույթում է, հարևաններն ուրիշ են, իր հոգեբանությունն ուրիշ է, հայ և ֆինլանդացի երեխաները տարբերվում են, պետք է ստեղծենք մեր կրթական համակարգը, իսկ դա պահանջում է լուրջ ու խորը քննարկումներ: Ավելին ասեմ՝ ինձ չի բավարարի, եթե նախարարությունն այս փուլում քննարկումներ անի։ Դրանք միշտ եղել են, մեզ պետք են ավելի խորը երկարատև քննարկումներ, մինչև գտնենք՝ մեր կրթական համակարգը ինչպիսի սյուների վրա պիտի կառուցվի:

Լուսինե Գաբրիելյան

Լուրեր Հայաստանից - NEWS.am

Հետևեք մեզ Telegram-ում
website by Sargssyan